Proiectul #eMishto s-a născut dintr-un moment simplu, dar plin de semnificații. În 2019, pe când lucram ca șofer Uber, căutam un nume de brand care să inspire ceva autentic și puternic. Într-o zi, mergând să iau o cursa, trecând pe lângă un magazin, am zărit cu ochii mei numele acestuia ca fiind cuvântul „Mishto”. O idee genială, care m-a făcut să zâmbesc și să mă gândesc „De ce nu mie să-mi vină asta în minte?”.
Întamplarea a facut ca respectiva cursă, după ce am început-o, să ma ducă iar pe lângă respectivul magazin, fapt care mi-a oferit ocazia să mă uit mai atent, iar în acel moment am realizat că numele real al magazinului nu era „Mishto” cum îl văzusem eu, ci altceva asemănător, gen Mishulescu, Mihunesc … sau orice alt cuvânt, numai Mishto nu. Însă, în acea clipă, am simțit că „Mishto” este cuvântul meu, viitorul meu brand. Mai târziu, am descoperit că domeniul mishto.ro era liber, dar intuiția mi-a șoptit că „eMishto.ro” este varianta perfectă — un joc de cuvinte care aduce în prim-plan atât expresia populară românească „e mișto”, cât și legătura subtilă cu lumea digitală, de la Internet Explorer.
Într-un moment greu, când o relație s-a încheiat, brandul #eMishto a rămas cu mine, ca un simbol al creativității și al forței de a merge mai departe.
Pandemia a venit cu multe provocări, dar și cu revelații. În plină stare de urgență, am descoperit lumea handmade-urilor românești — artizani, meșteșugari, mici producători care, cu pasiune și talent, creau adevărate comori. Astfel a luat naștere ideea unui marketplace dedicat acestor produse, dar și a unui blog colectiv care să adune povești, recomandări și tot ce este #eMishto în primul rând în România, dar și în lume pentru un ochi românesc.
Cu rădăcini adânci în blogging-ul românesc, având propria mea experiență din primul val de bloggeri din 2007-2008, #eMishto este mai mult decât un proiect — este o mișcare de redescoperire și promovare a autenticității românești, o punte între tradiție și modernitate, între oameni și comunități.
Etimologia cuvântului „mișto”
Deși în folclorul urban se crede adesea că „mișto” are origini în limba romani, vorbită de comunitatea romă, adevărul este mai puțin cunoscut și mult mai fascinant.
Cuvântul „mișto” provine de fapt din Germania interbelică, unde expresia „mit Stok” însemna „cu baston”. În acea perioadă, bărbații cu un statut social mai înalt, care își doreau să arate stil și eleganță, foloseau bastonul ca accesoriu de modă, chiar dacă erau tineri și sănătoși.
Astfel, „bărbat mit Stok” desemna un bărbat cu stil, rafinat, un gentleman care emana încredere și prestanță. Prin evoluția expresiei și adaptarea în limba română, „mit Stok” a devenit „mișto” — un cuvânt care înseamnă astăzi „cool”, „tare”, „superb”.
De la originile sale elegante până la utilizarea lui modernă, „mișto” este mai mult decât un adjectiv — este o stare de spirit, o atitudine și o celebrare a autenticitații.
#eMishto este despre asta: să scoatem în față tot ce e autentic, românesc și cu stil, pentru că atunci când ceva e cu adevărat autentic, se vede. Când e românesc, #eMishto.